Anak Muda Sabahan, Bangkit!



Anak Muda GEGAR dan Calon Muda DUN Tg Batu di pejabat SUHAKAM

Berita tentang penahanan lima aktivis Mahasiswa dari UMS KAL mungkin tidak sehangat isu pencerobohan di Lahad Datu. Jika disiar di media, mungkin hanya beberapa keratan akhbar sahaja yang ambil peduli. Bezanya dengan isu Lahad Datu, ia isu kedaulatan negara dan pencerobohan pihak asing.

Saya tidak perlu lagi mengulas isu Lahad Datu ini kerana semua isi dan sudut pandang telah habis diulas berminggu-minggu samada pengulas profesional ataupun pengulas amatur di warung kopi. Kenapa saya beralih kepada isu penahanan anak muda ini?..mungkin ada sesuatu yang perlu kita lihat dari sudut pandang sebuah kebangkitan jauh di timur Malaysia.

Walaupun secara fizikalnya saya tidak bersama anak muda ini, tapi jiwa saya sentiasa bersama dan merasai denyut kesedaran mereka membela rakyat khususnya di Sabah.

Anak Muda Ada Sejarahnya

Mengapa kebangkitan anak muda sering di sinonimkan dengan kebangkitan yang emosional ? Adakah bermaksud anak muda ini bila menunjukkan sikap tidak bersetuju dengan sesetengah pihak, ia lebih kepada lantunan emosi? Apakah nilai rasionaliti langsung tidak diambil peduli ? saya kira itu hanya pandangan selapis, yang hanya melihat kemaraan anak muda hanya tindakan yang spontan. Namun, lihatlah kepada sejarah. Ketika parti politik oposisi mengambil langkah 'selamat' berhadapan kezaliman pemerintah, anak muda dari kalangan mahasiswa terpelajar tidak gentar berhadapan kekerasan polis, berarak menuju parlimen, akhirnya sebuah kerajaan akur, mengikut kemahuan mahasiswa Indonesia. Pemerintahan Pak Suharto terpaksa tunduk kepada rakyatnya, di tangan mahasiswa. Kemenangan untuk anak muda.

Jelas sekali, kebangkitan anak muda ada rasionalnya. Ia bergerak dengan emosi, kerana faktor sekelilingnya yang dinafikan hak, di zalimi oleh penguasa.

Dari Emosi Kepada Rasionaliti

Saya kira yang melihat kebangkitan anak muda cuma emosi semata-mata, adalah satu bentuk pandangan yang emosi juga. Tidak melihat kepada kesan jangka panjang dan apa yang berlaku disekirnya. Jika kebangkitan anak muda ini dilihat emosional, rasionalnya kerana faktor faktor seperti kemunduran sistem pendidikan, prasarana yang masih ketinggalan jauh, jurang kemiskinan yang semain melebar dan pelbagai lagi. Inilah yang berlaku di Sabah!

Hakikatnya, kebangkitan anak muda adalah lahir dari rasionaliti, menyedari kekusutan yang berlaku lalu timbul kemahuan untuk merobah suasana.

Anak Muda Sabahan

Iya, kesedaran itu sudah tiba. Walaupun gelombangnya masih belum sepenuhnya, saya yakin jika kita sama-sama meneliti dengan saksama, dari nurani, gelombang kesedaran anak muda Sabahan ini akan mengalir ke fasa yang seterusnya.

Penangkapan lima aktivis mahasiswa adalah satu lagi fasa yang menuntut kita sama sama mewarnai kesedaran dikalangan anak muda ini. Sentimen ini mesti dimainkan dikalangan anak muda kerana mereka juga punya hak mengundi bagi menentukan kepimpinan negara ini. Kenapa tidaknya, golongan ini adalah penentu yang mampu memberi impak berskala besar pada PRU yang ke 13 tidak lama lagi.

Anak muda yang terlibat dalam GEGAR dan GM13 mesti meluaskan lagi pengaruh keserata pelusuk Sabah, memanggil anak muda turun ke gelanggang beraktivitas. Belum pernah dalam politik Sabah, melalui pemerhatian saya, ada satu platform yang mewakili anak muda sabahan yang sebahagian besarnya tidak berpihak kepada mana mana parti politik. Sebahagiannya besarnya belum ada kesedaran tersebut!

Anjakkan baru ini melalui GEGAR dan GM13, anak muda Sabahan usah ragu lagi untuk berperanan mengubah lanskap politik dengan terlibat secara langusng. Penahanan Mahasiswa GM13 di Labuan baru-baru ini, membuktikan komitmen anak muda kepada perubahan, bukannya omong kosong!

..saya katakan begitu, kerana di Sabah, belum pernah lagi berlaku penahanan Mahasiswa atas faktor nasional. Isunya, Teraju pemerintahan negara telah lari dari acuan pemerintahan sebenar untuk memakmurkan negara, membela rakyat.

Di Mana Anak Muda Mahasiswa Universiti Malaysia Sabah ?

Satu kekurangan yang dapat saya rasai dari kebangkitan ini iaitu keterlibatan mahasiswa UMS yang belum kelihatan (mungkin disebalik tabir). Jika UM di Kuala Lumpur menjadi pusat melahirkan tokoh tokoh mahasiswa yang kini menerajui pemerintahan negara, saya rasa UMS juga harus bergerak ke arah itu. Bagaimana Mahasiswa UMS ?..usah bicara soal perjuangan, jika takut pada cabaran!

PAS dan Anak Muda

Saya tidak mahu menyinggung banyak soal ini. Apa yang berlaku sekarang sememangnya wajar untuk ditingkatkan lagi. Saya memetik Ucapan Tuanku Raja Nazrin dalam satu ucapannya dalam satu seminar mengatakan bahawa PAS kini menjadi saluran terbaik bagi anak muda, terlibat menyumbang bakat dan kepakaran yang mereka punyai.

Namun, setiap tempat ada irama dan lagunya sendiri. Rentak politik di semenanjung semestinya berbeda sedikit daripada Sabah. Maka, saya ingin menegaskan perlunya kepada 'ijtihad' sendiri di kalangan sebahagian pimpinan PAS agar tidak terlalu terikut-ikut atau terbawa bawa masalah di semenanjung ke Sabah. Ada yang perlu kita raikan dan ada yang perlu kesampingkan dalam melayani kebangkitan anak muda.

Sejarah, budaya, pendidikan dan lain-lain ini semua mesti menjadi pertimbangan. Memberikan keutamaan kepada yang lebih utama seperti yang digariskan oleh ulama tersohor seperti Prof Dr Yusuf Al Qardawi dan lain lain. Jika kita memberikan satu semangat kepada anak muda ini, ia mampu melaksanakan 100 gerakkerja, tapi jika kita memberikannya 100 ketakutan, ia hanya mempu melaksanakan 1 perkara sahaja. Lihatlah sendiri....

..berikan aku 10 orang pemuda, nescaya akan ku goncang dunia ini...








Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer